Wanneer vraag je ‘of alles naar wens is’ in de horeca?
Wanneer vraag je ‘of alles naar wens is’ in de horeca?
Wanneer vraag je aan gasten of 'alles naar wens is'? En is vragen 'of alles naar wens is' in de horeca nog wel van deze tijd? In dit artikel leggen we uit hoe en wanneer je deze vraag het beste kunt stellen.
Wanneer stel je de vraag?
Helaas zien wij dat het vragen 'of alles naar wens is' steeds vaker op het verkeerde moment gebeurt, en dan met name dat de vraag te laat gesteld wordt. Of dat het stellen van de vraag simpelweg vergeten wordt. En dat is jammer, want gasten vragen of je hun ervaring nog beter kunt maken en problemen zo snel mogelijk oplossen, is de essentie van gastvrijheid!
Wat is het beste moment om gasten te vragen of alles naar wens is?
Wat ons betreft is het beste moment, het moment waarop de laatste gast van het gezelschap van zijn/haar gang of maaltijd heeft kunnen proeven. Vraag je het eerder, dan loop je het risico dat nog niet alle gasten hebben kunnen proeven. En dus ook nog niet weten of alles naar wens is. Vraag je het later? Dan is de kans groot dat je er weinig meer aan kunt veranderen, wanneer er onverhoopt zaken niet naar wens zijn. Of dat je alsnog vergeet om het te vragen.
Je kunt hiervoor het volgende ezelsbruggetje gebruiken: "Laatste Gast Geproefd" (LGG). Er valt veel te zeggen voor het later stellen van deze belangrijke vraag, bijvoorbeeld pas na enkele minuten. Of, bij een langzaam gezelschap, niet te wachten totdat alle gasten geproefd hebben en direct na het inzetten van de gerechten terug te lopen om het te vragen. Maar wat ons betreft is het "LGG-moment" het meest geschikt voor bediening met wat minder ervaring en zorgt het ervoor dat de vraag in ieder geval gesteld wordt. Wij vinden dat belangrijker dan de perfecte timing.
Wanneer kun je beter een andere vraag stellen?
Er zijn ook momenten waarop je deze standaardvraag beter niet kunt stellen. En dat is met name aan het einde van het bezoek. Vraag je dan ook of alles naar wens is geweest? Wij vinden het beter op dit moment niet in de herhaling te vallen en een open vraag te stellen, bijvoorbeeld 'hoe heeft u uw bezoek / lunch / diner / de avond ervaren?'. Door een open vraag te stellen, laat je zien dat je ervoor open staat om feedback te ontvangen en dat je graag tijd vrijmaakt om nog even met de gasten na te praten.
En als het even niet volgens de etiquette kan of gaat?
Het doel van (horeca)etiquette is om rekening met elkaar te houden en zaken soepel te laten verlopen. Halsstarrig aan etiquette vasthouden is wat ons betreft dan ook niet gastvrij. Als je de etiquette niet kan toepassen, of de regels even niet meer weet, dan is dat dus geen probleem. Wil je meer leren over horeca-etiquette? Kijk dan bij onze diensten!
Werk of onderneem je in de horeca en wil je weten wat gastvrijheid is en hoe je dit kunt verbeteren? Lees dan 'wat is gastvrijheid in de horeca?'. Wil je leren hoe je het beste kan omgaan met ongewenst gedrag in de horeca en dit gedrag kan voorkomen? Kijk dan bij de training omgaan met ongewenst gedrag.